måndag, oktober 17, 2005

Trettiotvå

Problemen med BBB på väg mot sin lösning? Svaret kommer längre ned, men om jag börjar med att skriva att vi hemma hos Anders i lördags pratade om Moment 22 kanske det kan ge något av en vägledning. För att rekapitulera en smula så var jag under fredagen för en och en halv vecka sedan i kontakt med BBB, eftersom de sa upp mig som kund med motiveringen att jag hade för långt till en telestation. Sånt kan man köpa om man flyttar ut från centrala Göteborg till vischan, men inte om man flyttar från centrala Göteborg till ännu mer centrala Göteborg (vilket ju jag gjorde). Under mitt tredje samtal med BBB den dagen fick jag löftet att man skulle göra en ny koll och att denna skulle ta tre arbetsdagar. Jag skulle följaktligen höra av mig igen under onsdagen, vilket jag också gjorde. Inget svar, återkom på måndag. I dag! Jag ringer och får höra att de inte kan ge mig något besked i dag heller, utan att jag ska återkomma i slutet av veckan. Jag undrade om torsdag kunde passa och det trodde tjejen jag pratade med att det kanske kunde göra. Nu vet vi ju naturligtvis inte om jag kommer få något tillfredsställande svar på torsdag, men vi kan åtminstone få en sak fastställd: ett ärende, som hos BBB betecknas som "högsta prioritet" (i alla fall om man får tro onsdagssamtalet) tar inte 3 dagar. Det tar 3 gånger så lång tid. Minst! 3 gånger, det är mycket det. I faktisk tid är givetvis inte 9 dagar så oerhört mycket jämfört med 3, men utgår man från vad man först får höra och sen får veta att det tar 3 gånger så lång tid så blir man lite sur. Tänk dig att du ska åka till Stockholm (eller till Göteborg från Stockholm). Den resan tar 3 timmar. Det säger SJ när du ska åka och det står även på din biljett. Efter 3 timmar har du inte kommit fram, men ingen kan ge dig ett svar på varför du inte kommit fram. Det har inte vält ett träd över spåret, det står inte andra tåg i vägen. De vet bara inte varför. Men man kan ju alltid fråga igen efter 6 timmar. Nä, fortfarande vet man inget och man vet inte ens var man befinner sig. Är vi i Hallsberg? Har vi kommit till Skövde? Hör av dig igen om ytterligare 3 timmar så kanske du kan få svar på om tåget har nått Stockholm. Ponera att du går till en bilförsäljare. Det rör sig om en auktoriserad återförsäljare, inte en sån som heter typ "Berras Bil med plåt & lack". Du intresserar dig för en av de häftigare modellerna (vi kan för sakens skull anta att modellen har 24 ventiler, det blir lite roligare så). Hos återförsäljaren säger de att de inte kan leverera bilen just nu, men om tre månader ska du få den. Du återkommer 3 månader senare, glad i hågen för att du ska få din fräcka bil med 24 ventiler men blir bemött med "Nja, det är som så, förstår du, att vi inte riktigt vet varför vi inte kan ge dig nåt svar på varför vi inte har nån bil till dig i dag, men återkom om 3 månader." Suck. 3 månader senare beger du dig åter dit på den cykel du tvingas använda när du fortfarande inte fått din bil (ja, jag liknar cykel vid ring upp-modem). Samma svar igen.
Okej, så vad ska jag göra i fallet BBB då? Under den tid jag haft först Bostream och, sen Bostream köptes upp av BBB, BBB har jag inte haft några egentliga problem. Nån gång har det inte gått att komma ut på nätet för att de har grejat med grejerna, men på det stora hela har det varit helt smärtfritt. Tills nu då. Jag kan ju inte påstå att jag kommer rekommendera BBB till någon efter det här, men ur egen synvinkel är det naturligtvis bättre att försöka nå en lösning som innebär att de fortsätter leverera bredband till mig. Det går förhoppningsvis fortare än om jag ska skaffa mig ett nytt abonnemang hos exempelvis Telia. Jag slipper dessutom bråka med dem om pengar, vilket jag i och för sig kommer få göra i vilket fall som helst, eftersom de tycker att jag är sen med min betalning för oktober-december. Jag ser det som så att jag inte tänker betala innan de kommer med ett tillfredsställande svar. Säger de att jag inte kan få bredband och jag har betalat kommer det bli betydligt mycket svårare att få tillbaks pengarna än att nå uppgörelsen att jag inte kommer betala något för något de avslutat. Jaja, vi får väl se hur det går. Nu har de trasslat och haft sig i tre veckor och om man ska lita på vad kundtjänstkillen sa när jag frågade hur lång tid ett eventuellt byte skulle ta så har jag mitt bredband igen om två veckor. Det är tur att man har en egen domare som kan det där med juridiskt språk.