onsdag, oktober 12, 2005

Tjugotre

Åhfyfan, åhfyfan, han skriver igen! Ja, jag var ute en sväng. Köpte lite svensktillverkad mozarella (ja, det är ju inte mozarella egentligen, möjligen fejkfiordilatte), lite salami, vin, två öl (Krusovice - ett gott tjeckiskt öl som inte kostar skjortan om man ska handla på bolaget), lite engelskt snask till i morgon när jag kommer vara bakis och en burgare. Burgarkillen var rätt rolig. Direkt jag kom in började han gnälla om parkeringsvakter. De går runt och tittar på bilar. Och de är inte ens snygga. Först tänkte jag att han menade att bilarna inte var det, men nästan direkt kom jag på att han menade att parkeringsvakterna är fula som stryk. Det är de nog. Vissa yrken mer eller mindre kräver ett visst utseende. När vi flyger vill vi, medvetet eller omedvetet, att flygvärdinnorna ska vara vackra och att stewardserna (ja, nåt sånt) ska vara så där lagom bögiga som stewardsar är. Vi har hela tiden förväntningar på hur personen som ska hjälpa oss i den eller den affären ska se ut. Ibland ska de vara vackra, ibland ska de vara si och ibland ska de vara så. Parkeringsvakter är fula, för de behöver inte vara vackra. Men en sak som slog mig var något vi bedömde vara helt sant när jag var i de övre tonåren: servitriser har snygga rumpor. Så var det i alla fall i Karlstad. Det förklarades med att de gick så mycket. Ja, men parkeringsvakter då? De går ju en sjutusans massa de också, men inte ser man några vackra rumpor där. Aj fan, nu står det två ambulanser utanför. Då måste jag kanske vara lite snällare. Ja, man blir ju lite nedstämd när man ser att någon gjort sig illa. Sen kan man bli glad när nån gör sig illa, för skadeglädjen är den enda sanna glädjen. Eftersom jag nu inte vet vad som hänt utan bara kunde se en tjej i filt kan jag inte vara skadeglad. Men jag kan bli lite förbannad. Jag gick nämligen först till Hemköp, men jag saknade "Pärsons tunna skivor", vilket jag vet att de har på ICA, så jag köpte det jag skulle ha, gick hem, packade upp och gick en sväng till ICA. Döm om min förvåning när jag ser att det på skinkförpackningen är bäst före-datum i dag. Jag blir så jäkla lack. Okej, jag ska använda allt i kväll, men ändå. Jag har själv en gång jobbat i affär och vi var oerhört noga med datummärkningen, men i den här stan (Götet) finns det en affär som utmärkt sig när det gäller motsatsen. Till råga på allt är det stans dyraste mataffär (väl?): Konsum Avenyn. De är så usla så det finns inte. Köper man en ost där kan man räkna med att den är dålig när man kommer hem. De fyller ständigt kylarna över gränsen de klarar av, men inte bryr de sig när man påtalar det för dem. Jag går inte dit längre, för Konsum Avenyn suger bävertass. Det som fick droppen att rinna över var när de för några år sen införde ett ultimatum. Om man pantade för mer än 50 kronor var man tvungen att köpa varor för överstigande belopp. Men hallå eller?! Jag har ju för guds skull erlagt pant och då ska jag också få tillbaks panten när jag återlämnar det jag betalat pant för. Om de har problem med att folk fuskar så inte fan blir det bättre av att de låter folk handla upp pengarna. Tokstollar! Men Konsum Avenyn lyssnade inte på mina invändningar. Jag säger som nån jag inte minns vem det var: "Gå gärna till Konsum! Slit deras golv, men handla inget!" Ambulanserna är borta nu. Jag hörde inget, så då kan det ju inte ha varit särskilt allvarligt. Hoppas det. Vi har en hel del klotter här i Haga. Eller, det klottras en hel del, men det tas bort två gånger i veckan. Man tycker ju att klottrarna skulle lära sig det, men icke. Och klottersanerarna tjänar multum. Vad är det som stoppar klottersanerare (eller glasmästare för den delen) att ligga bakom klotter (och glaskross)? Ju mer det klottras (eller krossas glas), desto mer tjänar de. Utan klotter - inget jobb. Nu tror jag inte alltid det bästa om människor, men jag hoppas och tror att de inte ligger bakom sånt (även om det bevisligen har hänt). Nä, nu funderar jag på om jag inte ska börja med degen, eller städa lite eller nåt annat. Fast jag kan ju skylla på att min sambo är utomlands och att det är schyrrebyrre att vara ensam hemma. Hon svänger runt bland domstolar nere på kontinenten. Bryssel, Luxemburg, Strasbourg och Karlsruhe. Fyra städer - fem dagar. Men när hon kommer hem måste det nog vara lite städat. Lika bra att vänta till i morgon, för LG ska hit och han skitar alltid ner.