onsdag, oktober 12, 2005

Tjugofyra

Just det, jag skulle ju skriva om en annan grej. Det hör ihop lite med Tjugotvå. Det har skrivits om att juridikstuderande med vänner gått till krogar och blivit nekade att komma in. Eftersom typ hälften av dem var av utländsk härkomst tolkade de det som att krogvakterna (och krogägarna) var rasister och stämde dem på pengar. Nu har jag det inte i huvet, men nån krog fick ju punga ut med satans mycket stålar. Nån annan krog fick böta 150000 (har jag för mig) för att de slängt ut två tjejer som kysstes. 75 papp var - som hittat! När folk blir misshandlade och en massa andra läskiga saker kommer beloppen ibland upp i samma nivå. Det är ju löjligt. Om någon blir våldtagen, förövaren grips, döms att betala skadestånd - nog fan ska det vara betydligt högre än om nån blir avvisad från en krog för att ha hånglat med en person av samma kön? Lite sans, snälla. Och vad stoppar två tjejkompisar från att göra samma sak? Gå på krogen, hångla lite på fyllan, bli utslängda, gå till nästa krog och festa vidare och dagen efter anmäla första krogen för diskriminering. Grymt lättförtjänade pengar! Alltså, jag vill vara arab eller perser eller kurd eller så. Jag går så sällan på krogen i vilket fall. Vore jag mörkhyad skulle jag kunna tråla runt och stämma krogar som bara den. Arbitrage, liksom. Nu finns möjligheten - i morgon finns den kanske inte längre. Så är du svart - gå på krogen! Eller, försök gå på krogen. Och stäm skiten ur krögaren (som säkert är mörkhyad även han, faktiskt)! Om man inte har någon moral. Jurister har ingen moral, det vet vi ju, även om en överväldigande majoritet av dem som börjar läsa juridik säger att de vill jobba på typ Amnesty eller annat löjl. De vill jobba på Mannheimer Swartling, Vinge eller nån av de andra hot shot-byråerna. Precis som jag inte skulle tacka nej till ett erbjudande från McKinsey eller annat valfritt konsultbolag. Okej, nu har vi snackat om lättförtjänta pengar, stora pengar man måste jobba för och här kommer stora pengar man inte måste jobba för: politiker! Allra helst riksdagsledamot. Då kan man dessutom få en fin landshövdingepost sen. Klippa lite band, klaga lite hos regeringen när företaget i Obygdsbyn låter 50 pers gå. Om man klickar lite och har sig härifrån så kommer man efter typ två vidareklick till en blogg där någon som kallar sig Tiger bedriver korståg mot en socialdemokratisk riksdagsledamot. Hon heter Veronica och är så korkad så man tappar hakan. Hon har en egen blogg där man kan skratta, förundras och förfasas. Den hittar du här. Åh, man blir så frustrerad. Hoppas ölen är kyld snart.