fredag, oktober 28, 2005

Trettioåtta

Mer hockey! Förra veckan (var det väl?) gick man ut och sa att förslaget om 14 lag i elitserien hade skrotats. Skälet till det var att man ville ha hög kvalité. Ja, kvalitén i årets serie är ju helt enorm och de bästa lagen i allsvenskan är apkassa i jämförelse... kom igen! Det är ju rent strunt! Hur som helst, nu går de flesta av elitserietränarna ut med att de tycker det är för många utlänningar i serien. Enligt uppgift ska det röra sig om 80 stycken. Det är väl ungefär 1 på 4 eller nåt sånt. Det pratas om att försöka komma runt arbetsrätten i EU och begränsa antalet utlänningar. Tough shit, finnar, slovaker och tjecker - alla är de EU-medborgare. Men visst rimmar det illa? Ena dan är kvalitén för låg, andra dan är det för många utlänningar. Man skulle kunna tycka att 2 lag till skulle innebära fler svenskar i högsta serien, men men... Det man får mest kritik för för tillfället är derbygrupperna. Jag minns inte om jag skrivit vilken skit det är, men nu har jag i alla fall gjort det. I år ska jag väl egentligen inte klaga, eftersom Färjestad får möta Djurgården, Leksand och Mora, men själva tanken bakom dem från början var väl att man skulle få fler av de lite hetare matcherna. Brynäs-Leksand är ett sånt möte. De är inte i samma derbygrupp. Jaja. Mitt eget förslag jag kom med för några år sen innebär att serien delas i två konferenser och att den består av 16 lag. Ena halvan skulle kunna vara sydväst, andra nordost. 4 matcher mot lagen på den egna halvan, 2 mot de andra. Totalt skulle detta betyda 28+16, dvs 44 matcher. 6 färre än i dag. Hur slutspelet skulle gå till finns det flera möjligheter för, min poäng är antalet matcher.