måndag, november 07, 2005

Fyrtiotvå

Uppdateringsdags! Jag skulle ju ta mig genom 40 fort var det tänkt, men eftersom jag köpte senaste versionen av Civ i fredags har det inte blivit av att jag gjort så mycket annat än spela det. Samma fina Civ som tidigare, men fullsmockat med massa nya grejer. Än så länge har jag mest använt mig av religion. I början av spelet blir det de mindre avancerade formerna. Man ser till att sprida sin statsreligion till alla städer (vilket är betydligt färre jämfört med tidigare), men även till datorländerna. Har man själv uppfunnit religionen (det finns 7) så kan man se vad de städerna gör. Perfekt när man planerar att angripa dem. Mot slutet av spelet är det inte lika viktigt, så då går jag över till religionsfrihet och ser till att sprida judendom, kristendom, islam osv till alla mina städer. Det ger lite bonus, men man kan också bygga synagogor, katedraler osv efter man byggt tempel och det spär på ens forskning. Tidigare hade man "republik", "demokrati" eller något annat, men nu kan man alltså finjustera. Du kan ha en polisstat med fri marknad och fri religion, för att ta ett exempel. Mycket bra. Kommer säkert skriva nåt mer så småningom, men är du gammal Civ-spelare ska du inte tveka en sekund. Skaffa det!

Nu ska det tydligen upprättas ett "tandläkarsjukhus". Folk ondgör sig över att de polska tandläkarna ska vara underbetalda, men i morgonsoffan på SVT var Vidar Andersson (s) ändå rätt nyanserad. Han gissade att de kommer tjäna runt 10000 mer än han själv gör, så nån lönedumpning befarade han inte. Vissa svenska tandläkare tyckte att de själva inte kan matcha priserna, men hur konstigt är det egentligen? De flesta tandläkare jobbar ensamma. Det de drar in ska täcka allt. Ju fler tandläkare, desto mindre måste varje tandläkare dra in för att täcka hyra och andra fasta kostnader. Klart det går att få ner priset då. Att vi har en brist på tandläkare i Sverige är det ju bara att "tacka" sossarna för. Det har hela tiden utbildats för få och hyffsat många har lämnat Sverige för exempelvis Tyskland och högre lön. När jag var utbytesstudent i den lilla staden Fulda en timme nordost om Frankfurt umgicks jag mycket med en svensk tandläkarfamilj. Mamman jobbade inte, men de hade ändå hus även i Torekov. Så kan det gå. Nu ska det bli mer Civ. Vadå lunch?