onsdag, oktober 12, 2005

Tjugoett

Så, nu ska det bli lite bloggande igen. Nu bloggar jag från ett nytt ställe. Särskilt nytt är det ju inte, men jag flyttade mitt abonnemang hit. Nu slipper jag traska iväg uppför ett berg för att skriva lustiga grejer, och eftersom jag är rätt lat kan det kanske bli mer skrivet nu än tidigare. Det där med att jag flyttade hit mitt abonnemang är inte helt sant. Jag ville göra det. Jag ringde till Bredbandsbolaget (hädanefter kallat BBB) och bad dem kolla upp om jag kunde flytta det. Det går visserligen att göra från deras hemsida, men jag tänkte att det var lika bra att ringa så jag kunde ställa lite andra frågor när jag ändå var igång. Enligt dem skulle det gå alldeles utmärkt, så jag skrev på en flyttanmälan. Efter några dagar får jag ett mail med en länk till deras hemsida där de skriver att jag inte kan få bredband på min nya hemadress eftersom jag bor för långt från en telestation. Jag bor mitt i Göteborg, så det resonemanget köpte inte jag. Det som jag blev mest upprörd över var att BBB sa upp mitt abonnemang, men att de kräver att jag ska betala 3 månader uppsägningstid. Trots att jag beställde min flytt innan septembers utgång så anser de att 3 månader är 4, dvs att jag ska betala till sista januari. Nu blev jag än mer förbannad och den som tror att jag inte blev mer förbannad när de förklarade att de sa upp mitt abonnemang som en tjänst åt mig, den tror fel. De kan dra åt helvete om de tror att jag tänker betala när det är de som sagt upp abonnemanget! Är det någon som ska betala i det fallet så är det BBB, inte jag. Nåväl, så småningom hade jag lugnat ner mig och ringde igen. Då fick jag löfte om att de skulle göra en ny undersökning, för tjejen jag pratade med kunde heller inte tro på att jag bodde för långt från en telestation. Det ska jag ringa om i dag. Vi får se hur det går, men pengar kan de se sig om i månen efter. Att vara sambo med en domare har sina fördelar och när hon kommit hem från sin studieresa till Bryssel, Luxemburg, Strasbourg och Karlsruhe så ska vi se om jag behöver skriva ett välformulerat brev till BBB, förklara varför inte jag ska betala och eventuellt också varför de ska betala mig för kontraktsbrott. Men, som sagt, vi får se hur det går.

Jag fortsätter med någonting helt annat. Jag såg på Debatt på SVT1 i går. Det pratades om kvotering och hur fel det är att fler män än kvinnor sitter i företagsstyrelser. Suck. Det där är ju ganska simpelt: den som äger ett företag bestämmer vem som ska representera honom eller henne i styrelsen. Vill staten kvotera in kvinnor i sina bolags styrelser (nej, det är ingen särskrivning!) så får den göra det. Det skiter jag nämligen fullkomligt i. Men den som tror att kvinnor kommer få en bättre ställning på arbetsplatsen genom ett sånt tilltag kan ju inte ha alla sina polacker i bilen. Varenda en kommer tänka "Jaså, du är kvoterad, lilla vän?". Även kvinnor kommer göra det, fast kanske utan "lilla vän". Det finns de som är mot kvotering och hävdar att kompetens är det avgörande och visst vore det kul om det fungerade så, men så är det ju naturligtvis inte. Och så ska det heller inte vara! Det som ska vara avgörande för om person A får en plats i styrelsen eller om person B får en anställning på företag X är vad de som bestämmer vilka som ska sitta i styrelsen eller den som bestämmer vem som ska få anställningen tycker om personen. Någon kan vara precis hur välmeriterad som helst, men ändå helt fel för jobbet. Kan inte folk förstå det? Om företag bara vill anställa blonda män med snygga bröstmuskler så låt dem göra det. Om de tror att företaget kommer fungera bättre med en sån arisk dominans, fine! Jag bryr mig inte. Staten ska i vilket fall som helst hålla sina syltburksfingrar borta! Ett lysande exempel är ett bageri i Angered eller var det nu var som väl främst bakar libanesiskt bröd (har jag för mig). Ägaren antingen blev nominerad eller utsedd till årets småföretagsledare eller nåt i den stilen. Han anställer bara invandrare. Jag tycker det är hur bra som helst, men pk-maffian vågar inte öppna munnen. Då skulle de ju bli stämplade som rasister, men i sanningens namn är det ju precis samma sak som att bara anställa blonda män med snygga bröstmuskler. Man utgår från ursprung, utseende, vad man har i byxan - samma saker. Det finns de som tycker sånt är av ondo, men någon kritik har inte bagaren i Angered fått. Och hur var det med det där strumpföretaget? Var det Spader Dam det hette (heter)? Var det inte de som bara satte kvinnor i styrelsen? PK-maffian? Hallå?

Nä, nu ska jag koppla ned. Jag sitter ju med ett vanligt, enkelt kräksmodem. Ska ringa BBB och höra vad de kommer med för dåliga ursäkter den här gången. Idioter. De blev säkert inkvoterade också. Ja, staten subventionerar ju utflyttning till landsortshålor.