måndag, januari 09, 2006

Sextioett

Då var det dags igen. Har inte brytt mig om att kolla när jag senast skrev nåt, så jag minns inte om det står grejer om julklappar, nyårsfyrverkerier och såna saker. Hittills i år har det blivit en del film, både bio och hemma. På bio blev det King Kong. Tre timmar och 110 kronor. Visst, dyra produktioner blir dyra att gå på som tittare, men när man läser hur många fler som går på Narnia så kanske man kunde tänka sig en viss prisreducering på apfilmen för att locka en större publik. Nu gjorde det inte oss tre som gick nånting alls, för det innebar ju bara färre i salongen (och det gillar ju jag, vilket jag skrev nån gång i början av mitt bloggande). Inte nån vidare bra film dock. Man vet i princip vad som kommer hända. Däremot är den välgjord och utomordentligt castad. Jack Black som en korsning mellan lågrankad maffiakille och Orson Welles är lysande i all sin maniskhet och önskan om att bli känd och dyrkad, Brody är lite lagom träig, men i rollen som pjäs/manusförfattare är han bra. Killen som spelar filmen i filmens hjälte och jag inte minns namnet på är också bra. Eller, han är väl inte särskilt bra, men han passar bra i rollen som idiot med Errol Flynn-komplex. Och Naomi Watts ser bra ut, som en fin blandning av Sharon Stone, Nicole Kidman och Scarlett Johansson. Hemma har det blivit filmer man borde sett men inte riktigt hunnit med. Nu fick jag dem i julklapp och har av de fyra jag fick sett två: Ocean's twelve (någorlunda bra film) och Liftarens guide till galaxen (rörig, men det är ju boken med). Annars har det blivit en hel del sport. I lördags samlades vi för att se två matcher i FA-cupen och spela stryktips. 9 rätt gjorde ingen glad, men vi prickade i alla fall in att det skulle bli tre mål gjorda mellan Watford och Bolton. Senare under kvällen blev det amerikansk fotboll. Washington Redskins slog Tampa Bay Buccaneers med 17-10, New England Patriots vann mot Jacksonville Jaguars med 28-3 (tror jag, för jag stängde av innan det var slut och klockan var några minuter i fem då jag var den ende som fortfarande var vaken) följt av gårdagens, som jag såg själv, Carolina Panthers-New York Giants (minns inte hur det gick till slut, men Giants gjorde i alla fall inga poäng) och den bästa matchen av de fyra, åtminstone till halvtid: Cincinnati Bengals mot Pittsburgh Steelers. Bengals fick sin QB skadad precis efter att han lyckats skicka iväg bollen 66 yards. Ersättaren var inte dålig och fixade 10-0 i första kvarten. Andra slutade 7-7 och jag satt och hoppades att Bengals skulle ta hem det. Då kom raset. Steelers gjorde touchdown efter touchdown och när jag väl slutade titta ledde Steelers med 31-17 (vilket visade sig bli slutresultatet). Touchdown efter touchdown förresten, de gjorde bara två i andra halvlek.

Hur som helst, den viktigaste sporthändelsen den här helgen var trots allt att Peter Nordström började spela igen. Jönssonligan är samlad. En assist blev det från Nordströms klubba och genast ser det ut som att risken att missa ytterligare en SM-final minskat avsevärt. Yeeha!