fredag, december 16, 2005

Femtioåtta

The language: German.

Även om det lyssnats på en hel del musik den senaste tiden så är nog ändå lyssnandet på Fanta Vier det som står ut mest. Tysk hiphop/crossover från Stuttgart. Roligare i början av karriären, tristare mot slutet av den. De fyra första albumen är alla helt okej. 4. Dimension från 93 är det bästa, medan de bästa låtarna överlag finns på Lauschgift från 95. Efter det släppte man en liveplatta och först 99 kom nästa skiva. Då hade man blivit lite för stora, lite för seriösa, lite för mycket hybris kändes det som. Det roliga var slut. De två första skivorna (Jetzt geht's ab från 91 och Vier gewinnt från 92) är båda två finfina skivor med låtar som Hausmeister Thomas D, Grossstadt (fan vad jag ogillar den där tyska reformen), Mikronfonprofessor och S.m.u.d.o. ich bin halt so från förstnämnda och Die da!?!, Saft, Dicker Pulli, Nenn ihn Präsident och Individuell aber schnell från sistnämnda. Äsch, nu måste jag ju nämna bra låtar från de två andra bra skivorna också. Från 4. Dimension: Neues Land, Tag am Meer, Zu geil für diese Welt. Lauschgift: Populär, Sie ist weg, Die Geschichte des O. Hm... kanske är det så att de första skivorna ändå är de bästa? Hur som helst, kan du tyska, gillar musik som i viss mån är humoristisk, men inte hört Fantastischen Vier - gör det nu! Kom att tänka på A Tribe Called Quest och deras I left my wallet in El Segundo. Lite som den kanske man kan säga att de är, eller snarare var. På tal om El Segundo - nu vet jag inte hur många El Segundos det finns, men det enda jag känner till ligger i princip i Los Angeles och i låten dissar de stan som en pyttehåla mitt ute i ingenstans. Underligt. Jaha, nu har jag egentligen inte skrivit ett smack, men jag tyckte att det hade gått så länge sen sist jag skrev så... ja... jag kände mig tvungen. Kan ju skriva att vi har skaffat en dvd med 250gig hårddisk och att jag för tillfället har Canal+ och TV1000 och att hårddisken fylls fortare än kvickt. Jag var i Karlstad och såg Färjestad ta två poäng mot Frölunda (men det borde naturligtvis blivit tre). På söndag ska jag dricka glögg, men dumme Erik har lagt sin glöggträff så jädra dumt. Det är ju Arsenal-Chelsea på tv då och även om jag inte håller på nåt av lagen (Tottenham yeah!) så är det en stormatch man ju nästan måste se.