onsdag, augusti 24, 2005

Tolv

Fick lite klagomål för att jag inte skrev nåt om musik, men tanken är ju att musik, film, litteratur och annat kulturellt ska koncentreras till Okända njutningar. Tänkte fira dussinet jämnt genom att skriva nåt om musik här i alla fall. Riktigt vad vet jag inte. Först funderade jag på om jag skulle författa nån form av hyllning till skivbolaget 4AD, men det beslutade jag mig rätt fort för att inte göra. Sen föll valet på Tanya Donelly. Det struntar jag också i, även om hon legat bakom fantastiska band som Throwing Muses, Breeders och Belly. Nu funderar jag på SST/Homestead. Ett skivbolag som tyvärr inte finns längre, men som betydde oerhört mycket för den amerikanska hardcore- och alternativrockscenen i början av 80-talet. Det verkar emellertid som jag bara kommer namedroppa en massa artister, band, skivbolag som betytt eller betyder mycket för min egen del. Så vad lyssnar jag på egentligen? Tidigare brukade jag säga att utgångspunkten var Velvet Underground och att det mestadels var amerikansk indierock i form av Dinosaur Jr., Pixies, Sonic Youth, Meat Puppets osv jag lyssnade på. Visst lyssnar jag fortfarande på dem, men inte lika mycket som förr. För tillfället är det nog Ramones som spelas mest och då inte de tidiga albumen med alla punkrockhitsen. Ramones lyckades bli ett mer renodlat popband under 80-talet, fast det föll inte i så god jord hos skivköparna. Det är alltså mest från End of the century (med The return of Jackie and Judy och I can't make it on time) och Pleasant dreams (Don't go och You sound like you're sick) som spelas, även om de fyra första orginalskivorna givetvis inte ignoreras. Sen blir det en hel del Barbara Manning, som knappt någon hört talas om. Lite kul är det väl att ha nån så bra artist nästan helt för sig själv, men hon är helt klart värd en större publik. Bästa köp är skivan One perfect green blanket som från början var en EP, men som i CD-format fylldes på med hela första skivan Lately I keep scissors. Skaffa den! Det är absolut inte att kasta pengarna i sjön.