söndag, januari 22, 2006

Sjuttio

Först: Färjestad förlorade tredje raka, Frölunda gick på en jätteförlust och har väl vunnit en av sina åtta senaste (mot just Färjestad) och Linköping förlorade de med (har, om jag inte misstar mig, vunnit mot Frölunda men inga andra de senaste sju). Alla de tre ska vara glada att slutspelet inte börjar nu. Jädrar vad fort de skulle åka ut. Färjestad eller Linköping skulle kunna klara sig, men bara om de lottades mot varandra.

Sen: var ute på kombinerad promenad-handla i mataffär i går och jag irriterade mig på två saker, vilket jag i och för sig gjort tidigare också, men nu ska jag skriva om det. När man köper smör (jag skriver smör, för alla säger smör om Bregott, Lätt & Lagom osv) så är det nästan omöjligt att hitta förpackningar som inte redan är en månad gamla. Det är alltid så! De håller i två månader och redan är en månad puts väck. Varför är det så? Skulle inte smörproducenterna kunna dra ned en smula på produktionen så att man kommer i fas ute i butikerna? Att hela tiden köpa gamla grejer är inte kul, särskilt för singelhushåll som inte hinner sätta i sig allt. Det andra jag irriterade mig på är kassörskor. I var och varannan affär står det att man ska vända streckkoden mot sig så att de snabbt ska kunna scanna varorna och förhindra förslitningsskador genom att inte behöva vända och vrida på paketen. Det gör jag mer än gärna. Jag har själv jobbat i mataffär och vet hur jobbigt det är efter åtta timmars kassajobb. Men då ska kassörskorna också använda sig av rullbandet. När de sitter och lyfter varorna ner på ett stillastående rullband, trots att det så att säga är ledigt längst ner, så tycker jag att det är rätt åt dem att de får arbetsskador om de är så oerhört korkade. Tyvärr är det du och jag som får betala för det, och det är också du och jag som beskylls för att ligga bakom skadorna då kassörskorna sitter och lyfter ett ton om dagen eller vad det totalt kan bli. Nu kom jag på att jag irriterar mig på ytterligare en sak: Frukt & grönt. Det är sällan man hittar en avdelning där det inte ligger mögliga eller på annat sätt oätliga varor. Frukt & grönt-avdelningen är oftast också det man först måste passera i en affär. När jag själv jobbade var det av största vikt att det alltid skulle vara så fräscht och så välfyllt som möjligt. Möglig frukt fanns inte ens i vår begreppsvärld. Nu blir man bara äcklad.