tisdag, januari 10, 2006

Sextiotre

Jag såg att jag i Femtionio skrev att jag skulle ut och köpa lite skivor. Det gjorde jag också, men jag var rätt snål. Jag hade ursprungligen tänkt köpa Hole - Live through this, för den har saknats alldeles för länge i samlingen, och något med Tegan & Sara. Jag hade nån form av ohälsosam kärlek till dem när de gjorde I hear noises för några år sen. Ja, alltså inte kärlek kärlek, men jag tyckte de var bra och det kändes som det var fel av mig att göra det. Å andra sidan har jag ju skrivit att jag tycker Cat5-låten är bra också, så... Hur som helst, Tegan & Sara var ju inte bara två systrar som nån slängt in i en skivstudio och som var lite söta och kunde sjunga, utan de ÄR bra. Nu blev det varken Hole eller systrarna Quin, för jag var som sagt rätt snål (ska sanningen fram så var det bara den en gång så bra skivbutiken Skivhugget som hade Tegan & Sara, Bengans hade inget alls). I stället blev det Morrissey - You are the quarry (som jag inte köpt förrän nu) med en bonusskiva med b-spåren. Det blev det dyraste köpet, hela 99 kronor. För 59 och 49 (minns inte exakt vilken som var billigast) blev det Tanya Donnelly - Beautysleep (har alltid gillat grupperna Donnelly varit med i och spelade även en del av hennes sologrejer när jag jobbade med radio, men det här är första skivan med henne jag har) och ytterligare en skiva från 2002, nämligen J. Mascis + the Fog - Free so free. Egentligen är jag inte så förtjust i Mascis gitarronani, men Dinosaur Jr. var ett av mina absoluta favoritband i mitten och slutet av 90-talet när jag lämnat indiepopandet för lite tyngre grejer. Strax över 200 kronor för tre någorlunda nya och bra skivor - inte farligt alls.

På tal om skivor så har jag införskaffat 12 nya cd-ställ, så det totala antalet uppgår nu till 60. Det är precis vad som behövs för att passa in i ramen vi tänkt bygga åt dem. För att göra en lång historia någorlunda kort så köpte jag discit-ställ för en herrans massa år sen. De var inte billigast, men jag ansåg att det var en produkt som skulle finnas kvar länge, vilket innebar att man kunde använda samma ställ när skivsamlingen växte. Jag hade med facit i hand helt rätt. Min kompis Kristian följde mitt råd, men han övergav det för några år sen då han och hans sambo flyttade upp till Stockholm. Det är hans gamla ställ jag köpt för en peng både han och jag nog är nöjd över. Hur som helst, på Bauhaus säljer de träskivor upp till 175 eller 180 cm. Fem såna kommer behövas; två blir sidor, en blir botten, en blir toppen och en blir en mellanhylla som gör att den undre hyllan kommer bestå av totalt 24 ställ (12x2) och den övre av 36 (12x3). Sen ska det väl till nåt bakstycke, några lister och dessutom en sockel så man slipper böja sig ända ner till golvet. Eventuellt slänger vi på en överhylla av nåt slag senare, för en 180 cm hög konstruktion innebär att den väggen inte kommer ha plats för någon tavla, så vad vi nu ska hitta på med min Reuterswärd återstår att se. Min kompis Petter, hans fru och deras två barn ska flytta från Linné och ut till nåt nybyggt ställe i Torslanda, så med lite flyt kan vi ta över deras 92 kvadrat stora lägenhet i samband med att vårt andrahandskontrakt här i Haga upphör. Annars får man hoppas att vi lyckas med våra selektiva lägenhetsansökningar på Boplats. Nu senast var det en fyra (tror jag) på 136 kvadrat på Molinsgatan (dvs strax bakom Vasaparken upp mot Johanneberg och Chalmers östsida) som skulle bli ledig. Visst är 9500 eller vad det nu var rätt mycket, men jag ska ju sälja min lägenhet på Johanneberg och som inbytesvärde vid ett eventuellt husköp så småningom är en så stor lägenhet så centralt värd en hel del. Håhå, jaja, ramen är inte byggd än...

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Köp Hardcore Superstars senaste. Den är grym!

10:26  
Blogger M said...

Jag skulle tro att du menar att den är grymt bra. Det är den naturligtvis inte. Däremot lutar det åt att jag inhandlar Cat Powers nya. Fånigt namn, javisst, men fan vad bra hon är.

11:46  

Skicka en kommentar

<< Home