tisdag, augusti 23, 2005

Sju

I brist på annat ska jag skriva om biobesök. Egentligen tycker jag om att gå på bio. Mörkt, stor duk, en hink popcorn osv. Det tråkiga med det hela är att behöva dela med sig av upplevelsen. Värst är alla störningsmoment som den övriga publiken ger upphov till. Det kan vara ljudligt smaskande av gotter, allmänt prassel, bristfällig hygien... listan kan göras nästan hur lång som helst. Jag går alltså inte så ofta på bio. När jag väl gör det handlar det om filmer som är bäst på bio. Action, kan man säga. Komedier kan precis lika gärna avnjutas till en rimligare peng i den egna tv-soffan. Och när jag går är det så tidigt som möjligt och när vädret är soligt och vackert. Då går nämligen inte så många andra. Att sitta i en salong som rymmer flera hundra och vara så gott som själv - det är grejer det! Även utmarschen ur salongen blir en del av upplevelsen. När man kommer ut och allt är så där soligt och man känner sig konstig, som om man kommit lite fel, då upptäcker man efter en stund att det där ute, det är det som är verkligheten och att det man just såg var ett äventyr som utspelades långt, långt borta. Gå på matiné! Då blir biobesöket som bäst!